Háttérben a budai Batthyány tér látképe szemből, a pesti Duna-partról. (Thaler Tamás fotója)

A dilettáns "művész"

Mérges vagyok magamra s szomorú is — sírni tudnék, mint egy óvodás.
Sokévtizedes mulasztásaim közül ismét letudtam egyet: a tatabányai milleniumi emlékmű meglátogatását.
Igazi hegymászás oda gyalog feljutni - ez a túra előkészíti az emelkedett lelkiállapotot. Fent aztán megragadja az embert a látvány: az ősmagyarok totemállatának pompás emlékműve és a káprázatos kilátás.

A Milleniumi ünnepségek idején, 1896-ban 7 kiemelt jelentőségű emlékmű épült a történelmi Magyarországon a honfoglalás és az államalapítás tiszteletére.

A tatabányai Turul emlékmű Európa egyik legnagyobb madárszobra. Karmai közt kardot tart, fején stilizált, aranyozott, magyar szent korona. Árpád honfoglaló magyarjainak a bánhidai síkon 907-ben Szvatopluk morva fejedelem fölött aratott győzelmére emlékeztet.

Törtkőből rakott csonka gúla talapzaton nagyméretű, kiterjesztett szárnyú, nyitott csőrű bronz madár, szárnyának fesztávolsága 15 méter, karmaiban az Árpád-kard 14 méter hosszú. Talapzatán feliratos tábla. Stílusa historizáló. Készítője Donáth Gyula (1907.).
Vasárnap jártam Tatabányán; felhős volt az ég és éppen esni kezdett az eső. Előkaptam a mobilomat s gyorsan csináltam pár felvételt a szoborról. A "kamerám" beállításai csak futólag jutottak eszembe, de egyáltalán nem nyugtalankodtam, mert napsütés híján tükröződés, fényvisszaverődés, túlexponálás nem fenyegetett (ezek szokták tönkretenni a fényképeimet!).

Megnyugvással töltött el az is, hogy utolsó - esztergomi és margitszigeti - kirándulásaimon készült fotóim közül jónéhányat sikerültnek találtam: erős napsütésben, nagy, sőt nagyonnagy méretű és távoli épületeket és növényeket örökítettem meg fényképezési ismeretek és tapasztalatok nélkül, tökéletesen amatőr eszközzel, "hanyag eleganciá"-val.
Egy ilyen kép a Margitszigetről (az Esztergomban készültekből beraktam néhányat a "264+149 lépcsőfok" c. bejegyzésembe):
Ikerfenyők

Ma átvittem a számítógépbe a turul-szobor képeit s teljesen elhűltem láttukra!
Íme, a legjobb:
Igen, a fényképezési mód:
borult időben semmi szükség az éjszakai módra!

Ez bizony kiváló kép lenne — komolyabb hozzáállással elkerülhettem volna a pancserséget!
Tényleg sírnivaló az eset, mert ki tudja, mikor tudom kiköszörülni ezt a csorbát: Tatabánya, ill. a szobor 60 km-re van Budapesttől.
Nagyon bánt, hogy ezt a könnyű és nagyon hálás témát — a kedvező feltételek dacára — ilyen dilletáns módon elfuseráltam!

6 megjegyzés :

  1. Szerintem hangulatos ez a kép a turulról!
    Esetleg több képet is érdemes készíteni különböző beállítással ugyanarról a témáról, és később kiderül melyik lett a legjobb...

    VálaszTörlés
  2. Igen, így tettem, de mindegyik nagyon sötét, szinte "láthatatlan". :(
    Előző hetekben ugyanis vakító napsütésben fényképeztem s ezt az "Éjszakai mód" beállítással lehet - úgy-ahogy - kezelni. Június 26-án viszont (mikor Tatabányán jártam) esett az eső s az "Éjszakai mód" beállítás miatt úgy látszik, mintha esti sötétségben készült volna a kép. Valójában déli 12 óra volt!

    VálaszTörlés
  3. Miért nem a fényképezőgéppel fotózol? Azzal szerintem jobbak lennének a képek...

    VálaszTörlés
  4. Azt hiszem, félreértettem az első megjegyzésedet. Tehát: "többféle beállítás"=nem a téma több helyről (pozícióból) való lefényképezése, hanem a gép(mobiltelefon) többféle fényképezési módja, ugye?
    A szobrot több oldalról és magasságból lefényképeztem, de az, hogy a fényképezési módon változtassak — na az nem jutott eszembe. :(
    A fényképezőgép nem nagyon használható, mert az akkumulátorokat lehetetlen feltölteni, illetve nem sikerül megállapítani, hogy az akkumulátorok hibásak-e vagy a töltő rossz?

    VálaszTörlés
  5. Igen, arra gondoltam, hogy a telefonon lehetne fényképezési módot váltani. De ha az ég nagyon világos, akkor nem tudod a sötét szobrot rendesen lefotózni - csak vakuval. Túl nagy a kontraszt a háttér és a téma között, és a gép nem tudja megoldani. Rossz a töltő - vagy az akkumulátor - hmm. Add vissza és megnézem én is! :)

    VálaszTörlés
  6. Igen, arra gondoltam, hogy a telefonon lehetne fényképezési módot váltani. De ha az ég nagyon világos, akkor nem tudod a sötét szobrot rendesen lefotózni - csak vakuval. Túl nagy a kontraszt a háttér és a téma között, és a gép nem tudja megoldani. Rossz a töltő - vagy az akkumulátor - hmm. Add vissza és megnézem én is! :)

    VálaszTörlés